Obwodnica Giżycka


Obwodnica Giżycka to specjalnie zaplanowany odcinek dróg, który pozwala na łatwe obejście tego pięknego miasta od strony północnej. Jest to istotny element infrastruktury komunikacyjnej w regionie, który znacząco przyczynia się do poprawy płynności ruchu.

W ramach obwodnicy przebiegają ważne drogi krajowe, a mianowicie: nr 63 oraz nr 59, co podkreśla jej znaczenie w ogólnokrajowym systemie transportowym. Przeważająca część trasy obwodnicy jest jednojezdniowa, jednak z pewnością warto zwrócić uwagę na blisko 700-metrowy odcinek dwujezdniowy, który jest kluczowy dla zwiększenia przepustowości w tym rejonie.

Obwodnica, w ciągu drogi krajowej DK 63, została zakwalifikowana do klasy GP, co oznacza, że jest to droga główna o podwyższonej funkcji. Natomiast w ciągu drogi krajowej DK 59, obwodnica ma klasę G, z wyjątkiem wspomnianego wcześniej odcinka dwujezdniowego, który również posiada klasę GP. Takie klasyfikacje mają na celu ułatwienie zarządzania ruchem i zapewnienie odpowiednich standardów bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników dróg.

Przebieg

Obwodnica Giżycka rozpoczyna swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Białostocką. Następnie kieruje się wzdłuż wschodniej oraz północnej granicy miasta. Uczestniczy w ruchu drogowego, wchodząc do Giżycka na wysokości ronda turbinowego, skąd kontynuuje w kierunku południowo-zachodnim. Dalej, obiega twierdzę Boyen od północy oraz zachodu, a po przejechaniu tej trasy, droga prowadzi na południe, aż do okolic mostu nad kanalem Niegocińskim. Warto zaznaczyć, że zdecydowana większość drogi – niemal 6 km – to fragment ulicy Obwodowej, podczas gdy pozostała część przypada na ul. Moniuszki.

Numer drogiOdcinekDługośćKlasaIlość jezdniNazwa ulicy
_ul. Białostocka – rondo Solidarności3,1 kmGP1ul. Szosa Obwodowa
_rondo Solidarności – rondo turbinowe820 m460 mG
360 mGP2
rondo turbinowe – rondo 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Zawiszy Czarnego1,5 km350 m
1,15 kmG1
Rondo 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Zawiszy Czarnego – ul. Moniuszki314 m
ul. Moniuszki – most nad kanałem Niegocińskim2 kmul. Stanisława Moniuszki

Historia

Obwodnica Giżycka, najstarszy tego typu obiekt w regionie Warmii i Mazur, stanowi ciekawą część lokalnej infrastruktury. Jej budowa miała miejsce pod koniec lat 30. XX wieku, co czyni miasto jednym z pierwszych w regionie, które mogło pochwalić się takim rozwiązaniem komunikacyjnym. Przez ponad 60 lat Giżycko cieszyło się wyjątkową pozycją jako jedyne miasto z obwodnicą w swoim rejonie.

Trasa obwodnicy rozpoczynała się w miejscu, które znamy dzisiaj jako skrzyżowanie ulicy Białostockiej (dawniej Aryser Allee) z Obwodową (Umgehungstrasse). Znajdowała się przy przejeździe kolejowo-drogowym na linii Królewiec-Prostki, z aktualną trasą kolejową Białystok-Głomno. To znaczący punkt, który łączył różne formy transportu w regionie.

Obwodnica kończyła się na skrzyżowaniu z ulicą Moniuszki (Rastenburger Chausse), w pobliżu jeziora Popówka Mała, w okolicy fortu Boyen. Przebieg tej trasy przed wojną w dużej mierze pokrywa się z aktualnym kształtem obwodnicy, co świadczy o jej trwałej użyteczności i znaczeniu dla lokalnego transportu.

Przebudowa

Aktualnie niemal na całej długości, obwodnica Giżycka ma jedną jezdnię, co znacząco wpływa na płynność ruchu. Miasto Giżycko wraz z pobliską gminą od dłuższego czasu podejmuje działania w celu ułatwienia przejazdu, zwłaszcza w miejscach, które często są zakorkowane, jak wyloty z miasta. W 2005 roku Rada Miejska przyjęła uchwałę, która miała na celu rozpoczęcie prac nad rozbudową tej ważnej arterii komunikacyjnej. Planowano przekształcenie obwodnicy w drogę dwujezdniową z czterema pasami ruchu oraz wprowadzenie dróg serwisowych, chodników i zmiany w dostępie do drogi z sąsiadujących posesji.

Jednak rzeczywiste działania w kierunku realizacji tych ambitnych planów rozpoczęły się dopiero w 2016 roku. W tym roku zmodernizowano skrzyżowanie ulic Obwodowej z Nowowiejską i Świderską, gdzie zbudowano rondo turbinowe. Zmodyfikowano również odcinki obwodnicy prowadzące w kierunku tego skrzyżowania, przekształcając je w drogę dwujezdniową o szerokości czteropasmowej, klasy GP. Przebudowa wspomnianego fragmentu, liczącego około 700 metrów, zakończyła się pod koniec 2020 roku.

24 maja 2022 roku, podczas konferencji prasowej przy rondzie 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber, oficjalnie zatwierdził Program Inwestycji, który dotyczy przebudowy obwodnicy Giżycka. Według zaplanowanych działań, przygotowania do inwestycji mają trwać w latach 2022–2024, a sama budowa powinna być zakończona do 2026 roku. Całkowity koszt projektu ma wynieść 60 milionów złotych.

Przebudowa obejmie fragment obwodnicy o długości niemal 1,5 km, począwszy od końca obecnego odcinka dwujezdniowego za rondem turbinowym w kierunku Wilkas, aż do skrzyżowania z ulicą Moniuszki. Zgodnie z planem, do rondo 15. GBZ droga będzie miała przekrój 2×2 oraz klasę GP, a jej nośność ma wynosić 11,5 tony na oś. Dotychczas odbyło się już jedno postępowanie przetargowe, które niestety zostało unieważnione, ponieważ cena zaproponowana przez najniższego oferenta (105 milionów złotych) przekroczyła zaplanowany koszt przez GDDKiA (60 milionów złotych). Drugie postępowanie ogłoszono 16 lipca 2023 roku, a oferty można składać do 28 lipca. Czas realizacji tego zadania wynosi 36 miesięcy.

Przypisy

  1. Klasy dróg krajowych w województwie warmińsko-mazurskim :: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - Serwis informacyjny [online], www.archiwum.gddkia.gov.pl [dostęp 20.07.2023 r.]
  2. RobertR. Kempa RobertR., Rozdział V. W cieniu dwóch wojen światowych 1914–1945., [w:] GrzegorzG. Białuński (red.), Giżycko - miasto i ludzie [pdf], Urząd Miejski w Giżycku, 2012, s. 309–310, ISBN 978-83-934870-0-4 [dostęp 20.07.2023 r.]
  3. Rozbudowa Szosy Obwodowej [online], gizycko.pl [dostęp 20.07.2023 r.]
  4. Przed nami rozbudowa obwodnicy Giżycka - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn - Portal Gov.pl [online], Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn [dostęp 20.07.2023 r.]
  5. Obwodnica Giżycka KONFERENCJA | Szczegóły planowanej przebudowy [online], gizycko.pl [dostęp 20.07.2023 r.]
  6. Ruszył nowy przetarg na rozbudowę obwodnicy Giżycka [online], www.rynekinfrastruktury.pl [dostęp 20.07.2023 r.]
  7. Szukamy wykonawcy obwodnicy Giżycka - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn - Portal Gov.pl [online], Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn [dostęp 20.07.2023 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

RON Giżycko | Most obrotowy w Giżycku | Lądowisko Giżycko-SPZOZ | Giżycko (stacja kolejowa)

Oceń: Obwodnica Giżycka

Średnia ocena:4.57 Liczba ocen:18