Most obrotowy w Giżycku to niezwykła konstrukcja, która znajduje się nad Kanałem Łuczańskim. Zbudowany pod koniec XIX wieku, most ten został wpisany do rejestru zabytków nieruchomych województwa warmińsko-mazurskiego, co podkreśla jego historyczne znaczenie dla regionu.
Jest on jednym z trzech mostów drogowych, które przekraczają kanał w Giżycku. Most obrotowy jest szczególnie przystosowany dla pojazdów o maksymalnej masie 2,5 ton, co czyni go specyficznym rozwiązaniem w kontekście współczesnego transportu.
Jako zabytek techniki, most obrotowy stanowi ważny element krajobrazu Giżycka, a jego działanie staje się atrakcją turystyczną, szczególnie w sezonie letnim. Turyści chętnie przybywają na miejsce, aby podziwiać zarówno jego architekturę, jak i spektakularny moment otwierania oraz zamykania mostu, co z pewnością dostarcza niezapomnianych wrażeń.
Historia
Most obrotowy, zbudowany w 1898 roku przez firmę Beuchelt & Co. Grünberg i. Schl. z Zielonej Góry, został zaprojektowany w celu zapewnienia dostępu z miasta do znajdującej się po zachodniej stronie kanału Twierdzy Boyen.
Usytuowany w ciągu ulicy Stanisława Moniuszki, most obraca się w bok o 90°, co pozwala na ustawienie go równolegle do nabrzeża. Jego otwarcie wiąże się z wstrzymaniem ruchu kołowego, umożliwiając tym samym przepływanie jednostek wodnych przez kanał.
W trakcie II wojny światowej most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie, lecz po zakończeniu działań wojennych poddano go odbudowie. Oryginalnie most był wyposażony w mechanizm, który umożliwiał jego otwieranie ręczne przez jednego operatora dzięki odpowiednim przełożeniom.
W latach 1969–1970 most przeszedł modernizację i zyskał napęd elektryczny. Niestety, zbyt szybkie otwieranie przęsła doprowadziło do poważnych uszkodzeń konstrukcji oraz nabrzeża, spowodowanych uderzaniem przęsła w przyczółek. W 1985 roku most został unieruchomiony, a jego funkcję na czas naprawy przejął tymczasowy most saperski.
W 1993 roku przeprowadzono gruntowny remont, który przywrócił pierwotny stan mostu, pozwalając ponownie na jego otwieranie ręczne.
Operacja otwierania
Aktualnie obsługa mostu obrotowego w Giżycku odbywa się w sposób manualny, co wpisuje się w pierwotne zamierzenia jego konstruktorów. Cała operacja, która dotyczy zarówno otwierania, jak i zamykania konstrukcji, realizowana jest przez jedną osobę, mimo tego że most waży aż 100 ton. Ten proces zajmuje operatorowi średnio około pięciu minut, co sugeruje, że wymaga on nie tylko precyzji, ale i umiejętności.
Most podlega otwieraniu oraz zamykaniu stosownie do dziennego harmonogramu, który jest z kolei uzależniony od rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej. Warto zaznaczyć, że most pozostaje zamknięty dla ruchu wodnego od 1 listopada do 31 marca, co jest istotną informacją dla miłośników żeglugi i turystyki wodnej.
Podczas wizyty, każdy z turystów ma możliwość uzyskania odcisku pamiątkowej pieczęci od operatora przeprawy. Jest to świetne potwierdzenie obecności na tym unikalnym moście obrotowym w Giżycku, co stanowi miłą pamiątkę z wizyty w tym niezwykłym miejscu.
Przypisy
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo warmińsko-mazurskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r., s. 51 [dostęp 28.09.2008 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lądowisko Giżycko-SPZOZ | Giżycko (stacja kolejowa) | Obwodnica Giżycka | RON GiżyckoOceń: Most obrotowy w Giżycku