Ulica Szosa Obwodowa, znana również jako Ulica Obwodowa lub Obwodówka, stanowi najdłuższą ulicę w Giżycku i pełni jednocześnie funkcję obwodnicy tego miasta. Jej przebieg zaczyna się przy ul. Białostockiej, w rejonie przejazdu kolejowo-drogowego, a kończy na ul. Moniuszki, w okolicach Popówki Małej.
Ulica ta została wybudowana na początku lat 30. XX wieku. Dzięki temu Giżycko przez kolejne sześć dekad mogło cieszyć się wyjątkowym przywilejem, jako jedyne miasto na Mazurach posiadające obwodnicę. Warto zaznaczyć, że pierwotna nazwa ulicy, Umgehungstrasse, oznacza to samo co jej polski odpowiednik, Obwodowa. Warto dodać, iż nazwa ta, poza przetłumaczeniem, istnieje w niezmienionej formie do dnia dzisiejszego.
Z ul. Obwodową są powiązane następujące drogi krajowe:
- Arteria przebiega wschodnią krawędzią miasta,
- następnie przechodzi północną krawędzią,
- wchodzi do Giżycka na wysokości ul. Świderskiej (wzdłuż os. Wilanów),
- i kontynuuje w kierunku południowo-zachodnim aż do Twierdzy Boyen, w pobliżu której kończy swój bieg.
Rondo turbinowe
Na przełomie 2020 i 2021 roku zakończono realizację nowego ronda o unikalnym układzie turbinowym. Rondo to znajduje się na skrzyżowaniu ulic Świderskiej i Nowowiejskiej, znacząco poprawiając ruch w tym obszarze.
W ramach inwestycji przebudowano również fragmenty ulicy po obu stronach ronda, co przyczyniło się do polepszenia komunikacji. Droga, która prowadzi do ronda, została dostosowana do klasy GP, a jej przekrój jest dwujezdniowy, co oznacza, że dysponuje czterema pasami ruchu – po dwa w każdym kierunku.
Rozbudowa ulicy
W maju 2022 roku podjęto decyzję o rozbudowie kluczowego fragmentu ulicy, który ma długość 1,5 kilometra. Przebudowa obejmie odcinek od końca dwupasmowej części Obwodówki w kierunku Wilkas aż do skrzyżowania z ul. Moniuszki, które znajduje się na wysokości Popówki Małej. Istotnym elementem tego projektu będzie budowa nowych mostów nad Kanałem Łuczańskim, które mają zastąpić istniejące, a także wiaduktów nad skrzyżowaniem z ulicami Rolniczą i Wilanowską.
Cały przebudowany fragment ulicy ma być dostosowany do klasy drogi GP, co oznacza jego modernizację do przekroju 2×2. Obwodnica Giżycka jest kluczowym elementem poprawiającym komunikację w regionie i ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa oraz komfortu podróży.
Modernizacja ulicy, która trwa od 2005 roku, jest planowana na całym odcinku od Bystrego do Wilkas. W ramach tych prac przewidziano budowę wiaduktu nad linią kolejową Białystok – Głomno, a także drogi serwisowe oraz ścieżki dla pieszych. Warto również zauważyć, że dostępność do ulicy zostanie ograniczona, co oznacza, że możliwy będzie wjazd tylko na większych węzłach komunikacyjnych.
Przypisy
- Telewizja PolskaT.P. S.A Telewizja PolskaT.P., Pierwszy krok. Zatwierdzono program rozbudowy obwodnicy Giżycka [online], olsztyn.tvp.pl [dostęp 07.07.2023 r.]
- Przed nami rozbudowa obwodnicy Giżycka - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn - Portal Gov.pl [online], Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Olsztyn [dostęp 07.07.2023 r.]
- Rozbudowa Szosy Obwodowej [online], gizycko.pl [dostęp 07.07.2023 r.]
- GrzegorzG. Białuński GrzegorzG. i inni, Giżycko – miasto i mieszkańcy, Urząd Miejski w Giżycku,Towarzystwo Naukowe Pruthenia, 2012, ISBN 978-83-934870-0-4 [dostęp 22.01.2020 r.]. Brak numerów stron w książce
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Warszawska w Giżycku | Aleja 1 Maja w Giżycku | Ulica Pionierska w Giżycku | Ulica Białostocka w GiżyckuOceń: Ulica Szosa Obwodowa w Giżycku